توصیه‌های مهم پس از زالو درمانی

افرادی که زالو درمانی می‌کنند؛ باید یک سری نکات پس از زالو درمانی را رعایت کرده و مواظب‌ها یا توصیه‌های پزشک را به کار بگیرند تا هرچه زودتر محل زالو درمانی بهبود یافته و بیشتری اثر درمانی را داشته باشد.

از مهم‌ترین مراقبت‌ها و توصیه‌های پس از زالو درمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱ – تا ۴۸ ساعت موضع زالو درمانی با آب معمولی تماس نداشته باشد. البته اگر آب را بجوشانید موردی ندارد.

۲ – موضع زالوها به طور طبیعی ۸ تا ۱۶ ساعت خونریزی دارد و در صورت خونریزی عادی و ملایم نگران نباشید. تحرک کمتر و حالت دراز کش سبب کاهش خونریزی می گردد. پس از ۱۲ ساعت در صورت ادامه خونریزی به پزشک مراجعه کنید یا با مطب تماس بگیرید.

۳ – ۲۴ ساعت پس از زالو درمانی پانسمان را باز کنید و در صورت خونریزی ضماد گیاهی انعقاد را روی موضع بریزید و مجددا پانسمان کنید و برای رفع سریع جای نیش زالو از روغن بادام تلخ روی موضع استفاده کنید.

۴ – گاه خارش موضعی زالو پس از ۲۴ ساعت شروع می‌شود و گاهی تا یک هفته ادامه دارد. در صورت خارش محدود از روغن بنفشه یا روغن گشنیز یا روغن کافور یا روغن بادام تلخ استفاده کنید و در موضع زالو استعمال کنید. در موارد خارش شدید به مطب مراجعه کنید.

۵ – پس از زالو درمانی تا ۲۴ ساعت مقاربت جنسی نداشته باشید

۶ – پس از زالو درمانی استراحت فیزیکی و بدنی و حتی استراحت فکری (پرهیز از تنش، مطالعه، تلویزیون، مهمانی یا …) توصیه می شود. (حدود ۸ ساعت)

۷ – تا ۲۴ ساعت نمک، تخم مرغ، ماهی، ترشی جات و به طور کل سردی جات مصرف نشود.

۸ – تماس سرما و آب سرد با موضع زالو سبب خارش شدید و تورم می گردد.

۹ – به طور کلی غذاها، ادویه و میوه های بسیار گرم و بسیار سرد پس از زالو درمانی ممنوع و مضر می باشد. بیش تر از غذاهای معتدل نظیر کرفس، جو، آبگوشت، گلابی، شیر برنج، قیمه، سیب، سوپ جو، سکنجبین، سرکه شیره و … باید استفاده کرد. البته شربت گلاب با عسل یا آب انار بعد از زالو درمانی خیلی مفید است.

۱۰ – مصرف غذاهای سنگین، مقوی و چرب (مانند دل، جگر، قلوه و…) و پرخوری پس از زالو درمانی بسیار ضرر دارد. چون این مواد مولد خون غلیظ و کثیف هستند و اثر زالو درمانی را به شدت کاهش می دهد.

۱۱ – پس از زالو درمانی حتی المقدور کم تر سرپا بایستید و پیاده روی کم تر داشته باشید.

۱۲ – خواب پس از زالو درمانی تا ۶ ساعت ممنوع است؛ به علت مزاج سرد خواب.

۱۳_ مصرف غذاهای شور و حمام گرم پس از زالو درمانی جایز نیست ( هر ۸ ساعت یک لیوان شربت عسل تا ۳ روز ) مصرف شربت عسل، آب انار و گلاب، مالت جو، شربت زعفران و بیدمشک پس از زالو درمانی مفید است

۱۴ – ندرتا پس از زالو درمانی عوارضی نظیر تب و تپش قلب، ازدیاد فشار خون، اضطراب، سردرد، سردی و لرزش بدن، رنگ پریدگی، تهوع و … پیش می آید که پزشک شما را راهنمایی خواهد کرد (این عوارض موقت و مقطعی بوده و جای نگرانی ندارد).

۱۵– تا ۲۴ ساعت پس از زالودرمانی مصرف تخم مرغ وغذاهای حاوی تخم مرغ ممنوع است.

۱۶ – غذاهای بسیار تند و تیز وبسیار ترش و بسیار شیرین تا بیست و چهار ساعت ممنوع است (ادویه وکتلت و…).

۱۷ – در صورت  عطش و خشکی دهان پس از زالودرمانی ماء الشعیر و شکر سرخ هر هشت ساعت میل شود.

۱۸ – جهت جبران خون از دست رفته ۵ شب هر شب یک سیخ گوشت گوسفند کباب شده (بدون نان و برنج) خالی میل نمایید (بجای شام) با سماق و لیمو ترش و عسل میل شود؛ کاملتر خواهد بود. شیره انگور نیز استفاده شود.

۱۹ – زالو ها وقتی از خونخواری سیر شوند خود به خود منطقه را رها می کنند. باید صبر کرد تا مقداری خونریزی ادامه یابد.

۲۰ – به توصیه اغلب اطبای سنتی بهتر است با بادکش کردن موضع زالو درمانی مقدار بیشتری خون و مواد مضر را بیرون کشید.

۲۱ – محل را با یک ماده ضدعفونی کننده مانند دم کرده صاف شده آویشن یا آب جوشیده ولرم شستشو داده، تمییز می کنیم و سپس پودر زردچوبه، خاکستر باقلا و… روی محل خونریزی (نیش زالوها) می ریزیم.

۲۲ – خونریزی بعد از افتادن زالوها نقش مهمی در بیرون راندن کثافات خون دارد. بنابراین توصیه می کنیم که مانع ادامه خونریزی نشوید و هیچ نوع نگرانی به خود راه ندهید چرا که پس از گردش آب دهان زالو در داخل رگ های بدن و حل کردن غلظت ها و رسوبات دیواره ی رگها، خون آلوده متاثر از بزاق دهان زالو به تدریج در طول چند ساعت از محل نیش زالو خارج می شود. سپس خونریزی به خود ی خود بسته شده و خون منعقد می شود.

۲۳ – در صورت بروز عفونت در محل زخم زالو که علامت آن با سفید و سرخ شدن دور زخم و دردناکی و ورم مشخص می شود، داروی زیر را آماده و به کار برید:

تخم گشنیز، آویشن، گل ختمی از هر کدام مساوی تهیه کنید و به گونه ای پودر کنید که از ریزترین الک رد شود.

هر بار به میزان لازم از یک قاشق غذاخوری تا چند قاشق، بسته به وسعت جای نیش ها و تعداد انها پودر را با آب جوشیده داغ خمیر کنید و در همان حالت گرم روی محل زخم ها ضماد کنید و با چند لایه باند روی ان را محکم ببندید به طوری که پس از ۲۴ ساعت خمیر مزبور خشک نشده باشد .

هرگز زودتر از ۲۴ ساعت ضماد را عوض نکنید. معمولا پس از یکبار بستن عفونت احتمالی کاملا رفع می شود. چنانچه عفونت به طور کامل محو نشده باشد؛ یکبار دیگر این کار را تکرار کنید.

چون ضماد مذکور به طور کامل اثر خواهد کرد قاعدتا نیازی به مصرف انتی بیتیک ها نمی باشد اما در موارد استثنایی ممکن است نیاز به تمهیدات بیشتر باشد.

در ان صورت از دم کرده آویشن یا پونه یا نعناع یا مرزنجوش روزانه ۳ بار بنوشید. به علت سهل انگاری برخی از افراد زخم زالو مانند هر زخمی به عفونت حاد منجر می شود در این صورت مصرف انتی بیوتیک با تشخیص پزشک بلامانع می باشد و این موارد به مکانیسم مکش زالو ارتباطی ندارد و تنها عدم رعایت دستورات فوق می تواند عامل عفونت باشد.

۲۴ – در صورت ضعف و سرگیجه، بیمار سریعا دراز بکشد و پاها را بالا نگه دارد و سر را روی زمین قرار دهد و به او شربت گلاب، زعفران یا بیدمشک بدهید.